Nudging i arbejdsmiljøet

5.11.2014Nudging er perfekt til at skabe forbedringer i arbejdsmiljøet ved at skubbe til adfærden på arbejdspladsen. I denne artikel kan I læse mere om, hvordan CRECEA bruger nudging i vores rådgivning til at ændre adfærden til det bedre – til gavn for arbejdsmiljøet.

 

Af Tine Ravn Holmegaard, arbejds- og organisationspsykolog, CRECEA

 

Hvorfor spritter medarbejderne ikke hænderne af, efter de har været på toilettet, når vi nu er blevet enige om, at det er vigtigt? Hvorfor tager de ikke hjelmene på, når de nu hænger lige der? Og hvorfor er der nærmest ingen på kontoret, der kører hæve-/sænkeskrivebordet op og ned, når så mange siger, at de har det bedre i kroppen af at variere arbejdsstillingerne?

 

Rollen som politimand

På danske arbejdspladser er opmærksomheden omkring et godt arbejdsmiljø generelt høj, og de seneste mange år er indretning, udstyr og personlige værnemidler de fleste steder i top og til rådighed for medarbejderne. Derfor kan frustrationerne være høje, når ledere og arbejdsmiljørepræsentanter oplever, at medarbejderne ikke bruger udstyret eller gør som aftalt. Når de oplever, at muligheden er der, og kollegerne siger, at det er vigtigt, men talen følges ikke med handlingen;  man får ikke lige høreværnet på, får ikke lige arbejdet stående eller får sprittet hænderne af.  

Situationerne kan i de tilfælde skabe dårlig stemning på arbejdspladsen. Ledere og arbejdsmiljørepræsentanter bliver frustrerede over, at de informerer og informerer – uden at det skaber forandringer. Og selv om de til sidst bliver skrappe og småsure, ændrer det  ikke noget. Arbejdsmiljørepræsentanten kan blive klemt i rollen som politimand over for kolleger, og han/hun kan i afmægtighed begynde at tillægge kolleger nogle motiver for ikke at gøre, det de skal. ”Er de dumme, vil de  provokere mig, eller gider de bare ikke lytte efter, hvad jeg siger?”. Når sådan en stemning har indfundet sig, bliver arbejdsmiljøarbejdet til en sur pligt, og der er behov for at stoppe op og se på, hvordan man kan tage fat om problemet og ændre adfærden.

 

Små puf – uden man opdager det

Her oplever vi i CRECEA, at nudging er en perfekt måde at sætte ind for at påvirke adfærden og skabe et bedre arbejdsmiljø. Nudging beskrives som en tilgang, hvor man med nudges – små kærlige puf – påvirker adfærden hen mod det, man ønsker. Nærmest uden medarbejderne opdager det. På den måde er arbejdsmiljørepræsentanter og ledere fri for at skulle blive skrappe over for kolleger, hvis man med nudging kan finde frem til de små kærlige puf, som betyder, at handlingen følger talen, fordi det bliver den naturlige og letteste ting at gøre.

 

Det virker i virkeligheden

I CRECEA har vi på mange virksomheder med succes ændret vaner og adfærd ved – i samarbejde med medarbejderne på virksomhederne – at finde små nudges, der gør en forskel. Vi indleder typisk vores rådgivning med at bede virksomheden og medarbejderne om på forhånd at finde frem til de steder og situationer, hvor de både havde informeret, prøvet med anderledes tiltag og måske også er endt med at true med bål og brand for at få medarbejderne til at ændre adfærd – men forgæves.

Dernæst besøger vi typisk virksomheden og ser på de steder, hvor der er brug for at ændre adfærd. Vi ser efter, hvad der kan være barrierer for, at medarbejderne ikke har den ønskede adfærd, og vi ser efter mulige nudges, som kan flytte adfærden. Dernæst vil vi typisk samle medarbejdere og ledere i et par timer, hvor de får viden om, hvad nudge er, og hvordan man arbejder med det – ”nudgeprincipper” så at sige. Derefter koncentrerer medarbejdere og ledere sig om deres egne udfordringer, og de udvikler ideer til nudges. Dernæst er det bare at komme i gang.

 

De enkle ting

Vi oplever, at det ofte er små ting, der ændrer adfærden, og her er et par eksempler fra CRECEAs rådgivning i de seneste måneder.

 

På en virksomhed opdagede man, at det ikke rigtigt svandt i håndspritten på toilettet, selv om alle var enige om, at man ønskede, at alle sprittede hænderne af efter et toiletbesøg. Håndspritten stod på vasken, og når man ikke kan ses af andre, er det en typisk adfærd, at man ikke føler sig tvunget til at følge den sociale norm – altså vælger man ikke at spritte hænderne af,” for der er alligevel ingen, der ser, om jeg gør det”. På den virksomhed hængte man håndspritten ud foran toiletdøren, så man så den, når man kom ud. Med det samme oplevede man, at der blev brugt mindst dobbelt så meget håndsprit, fordi andre nu kunne se, at man sprittede.

 

På en anden virksomhed arbejdede medarbejderne i et lokale med fedtede materialer og brugte derfor handsker. Man oplevede, at medarbejderne ikke tog handskerne af, når de brugte den fælles computer i rummet, så tastaturet var altid beskidt af det fedtede materiale.  Vores analyse viste, at grunden til, at man ikke tog handskerne af var, at skraldespanden stod placeret langt fra computeren, og de nye handsker til at tage på efter at have brugt computeren hang et helt andet sted. Man flyttede en skraldespand hen lige ved siden af computeren og hængte samtidig nye handsker op lige ved siden af, og man oplevede med det samme, at medarbejderne i langt højere grad tog handskerne af. 

 

Eksemplerne er mange flere, og nudging kan også  være den rette vej til at ændre adfærd hos jer.  Kontakt CRECEA for at høre mere om vores rådgivning om nudging.

 

FAKTA

Nudging

  • Nudging er hverken pisk eller gulerod, men oversættes til ”et nænsomt puf”, som gør det nemmere for folk at træffe det rigtige valg og udvise den rette adfærd.
  • Med nudges kan man skubbe medarbejderne nænsomt i den rigtige retning og dermed få dem til at træffe de rigtige beslutninger og gøre de rigtige ting.

 

 

Mere information

Bo Frederiksen

Arbejds- og organisationspsykolog

Tine Ravn Holmegaard

Arbejds- og organisationspsykolog, aut.

Alle artikler

Se alle

Erik Jørgensens Møbelfabrik

4.9.2017 | Produktion af kvalitetsmøbler kræver overblik over de interne processer

September måneds gode råd

1.9.2017 | Er der sammenhæng mellem tidlig død og skimmelsvamp?

Hvordan er dit sommer autosvar?

1.7.2017 | Hold ferie uden stress

Terminalen med de gemte ildsjæle

31.5.2017 | Ergonomi i Lantmännen

Ved du, om du har styr på virksomhedens kemi?

18.5.2017 | Få svar med 8 spørgsmål i tjeklisten

Roskilde Kommune

1.5.2017 | Forflytninger udover det sædvanlige

Test din viden om kemi

17.3.2017 | 10 spørgsmål der afslører, om du har styr på de grundlæggende arbejdsmiljøregler for kemi

Bo & Aktivitet Aabenrå

9.2.2017 | Når krop og sprog hænger sammen

24. december

24.12.2016 | Ulykker i hjemmet

23. december

23.12.2016 | Kan juleferien få stress til at forsvinde?

22. december

22.12.2016 | Nudging

21. december

21.12.2016 | Hvordan vælger jeg den rigtige handske?

20. december

20.12.2016 | Sikkerhedskultur

19. december

19.12.2016 | Gode råd til arbejdsmiljørepræsentanten

18. december

18.12.2016 | Julegodter – og måske en ekstra løbetur

17. december

17.12.2016 | Du kan selv være med til at minimere støj

16. december

16.12.2016 | Ét godt råd om konflikter

15. december

15.12.2016 | Elastikøvelser og udstrækning

14. december

14.12.2016 | Brug af testværktøjer

13. december

13.12.2016 | Stress er en kompleks udfordring

12. december

12.12.2016 | Gode råd til en lang julerejse

11. december

11.12.2016 | Generende støj der kommer udefra

10. december

10.12.2016 | Juleergonomi

9. december

9.12.2016 | Rigtig god julefrokost

8. december

8.12.2016 | Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

7. december

7.12.2016 | Julemotion

6. december

6.12.2016 | Har du styr på den nye faremærkning af kemikalier?

5. december

5.12.2016 | Sådan kan støj på storrumskontoret forebygges

4. december

4.12.2016 | Hjælp en kollega godt tilbage på arbejde

3. december

3.12.2016 | Få teamet til at præstere

2. december

2.12.2016 | En ergonomisk drillenisse

1. december

1.12.2016 | Sådan sikrer du julestemningen – og indeklimaet

Maribo Seed International ApS

30.11.2016 | Ergonomiske forbedringer på stedet

Ledercoaching

15.8.2016 | At have en sparringspartner er en uvurderlig hjælp

Inspiration hiver udfordringer ud i lyset

11.5.2016 | Med en skræddersyet arbejdsmiljøuddannelse

Forskere slår alarm

2.5.2016 | De bekymrer sig for kvaliteten af undervisningen i psykisk arbejdsmiljø på de lovpligtige arbejdsmiljøuddannelser

Sluk for konflikten

1.5.2016 | 

Planlæg dit møde

1.4.2016 | - Og kom godt fra start

Balancen mellem stive rammer og pladdersnak

24.2.2016 | Erfaringer med profilværktøjet Diversity Icebraker

Personlige samtaler gav APVen liv

11.2.2016 | Læs om erfaringerne ved Poul Pedersen A/S

Din rolle som AMR

1.2.2016 | Hvad er min rolle som arbejdsmiljørepræsentant i trivselsspørgsmål?

Arbejdsmiljø i ny- og ombygninger

1.11.2015 | Tænk arbejdsmiljø ind i projektstadiet

Forbered sundheden

1.10.2015 | Få tjeklisten til den gode forberedelse

Mindre belastning men mere aktivitet

1.9.2015 | Mindre belastning i arbejdsmiljøet stiller krav om højere aktivitetsniveau

Sov til du føler dig udhvilet

20.8.2015 | Det er ikke spild af tid at sove, læs her hvorfor.

Tjekker du mails i ferien?

10.7.2015 | Er du på vej på ferie, så tjek her om det er dig, der skal gemme telefonen væk

Hvordan er reglerne for at arbejde ude i sol og varme?

1.7.2015 | Bliv klogere på hvad vejledningen er i forhold til at arbejde udendørs i varmen og få gode råd til førstehjælp, hvis nogen bliver dårlig i varmen.

Unge mand – lever du farligt?

11.6.2015 | Unge mænd i alderen 15-25 år dør 3 gange oftere end kvinder

Er du en god kollega?

1.5.2015 | Få her nogle gode råd til hvordan du er en god kollega

Sid godt ved bordet på kontorarbejdspladsen

14.4.2015 | Her er nogle gode råd til, hvordan du kan indrette kontorarbejdspladsen.

Hvordan håndterer du ubehagelige mails?

1.4.2015 | Her er en række gode råd

Viden: få din nattesøvn

10.3.2015 | Nattesøvnen er væsentlig for din sundhed og for at forebygge bl.a. stress. Her er nogle gode råd til at sikre en god nattesøvn

Kom godt i gang med beredskabsplaner

1.2.2015 | Få CRECEAs gode råd til at komme i gang med arbejdet med jeres beredskabsplaner.

Brug hovedet til at løfte rigtigt!

1.12.2014 | Sådan er budskabet i CRECEAs gode råd om at løfte rigtigt og passe godt på ryggen.

Nudging i arbejdsmiljøet

5.11.2014 | Nudging er perfekt til at skabe forbedringer i arbejdsmiljøet ved at skubbe til adfærden på arbejdspladsen. I denne artikel kan I læse mere om, hvordan CRECEA bruger nudging i vores rådgivning til at ændre adfærden til det bedre – til gavn for arbejdsmiljøet.

Hjertestarter, sådan bruger du den

1.10.2014 | Førstehjælp: Den 16. oktober er der hjertestarterdag, og i den anledning er her CRECEAs gode råd til, hvad man skal gøre, hvis man oplever en person med hjertestop.

Vær sikker på at følge loven

30.9.2014 | Nyhed: CRECEA Lovkravsliste er et nyt tilbud til virksomheder, der er certificerede og derfor skal være opdateret på den seneste lovgivning. Eller til virksomheder, der bare gerne vil være opdaterede.

Fokus på vidner til mobning

18.9.2014 | Vidnerne til uenighed og konflikter kan spille en vigtig rolle i forhold til at forebygge, at mobning opstår på arbejdspladsen.

Ansvar og pligter i arbejdsmiljøet

1.9.2014 | Alle har et ansvar for, at arbejdsmiljøproblemer bliver løst.

Hjælp en stressramt kollega

18.8.2014 | VIDEN: CRECEAs psykologer beskriver her, hvad du skal kigge efter, og hvad du kan gøre, hvis du har en kollega, der viser tegn på stress.

Få frisk luft og hold dig kølig i varmen

31.5.2014 | Indeklima: Her er seks gode og gratis råd til at holde jer kølige i varmen.

Ryd op i rengøringsmidlerne

1.3.2014 | Brug en ledig stund til at rydde op i gamle faremærkede produkter.

Brug nudging til at forbedre arbejdsmiljøet

5.2.2014 | NUDGING: Nogen glemmer høreværnet, nogle har for travlt og andre får ikke bevæget hæve- sænkebordet. Her er gode råd til hvordan du effektivt kan bruge nudging i de tre situationer og dermed forbedre arbejdsmiljøet.

Sygefravær og arbejdsfastholdelse

4.2.2014 | Læs mere om de nye refusionsregler, og om hvordan CRECEA kan rådgive jer omkring sygefravær i forhold til de nye sygedagpengeregler.

Godt for lænden at være i god form

12.12.2013 | En ny undersøgelse viser, at god fysisk form kan hold smerter i lænden væk.

God ergonomi i bilen

7.11.2013 | Ergoterapeut Kate Severinsen vurderer ergonomi og arbejdsmiljø, når hun kårer businessbilen 2014

Er du helt sikker på CE-mærkningen?

10.9.2013 | En CE-mærkning er ikke en godkendelse, og der er god grund til at få rådgivning, når I skal købe ny maskine.

Skru op for arbejdsglæde og performance

5.9.2013 | Lad CRECEA hjælpe med at skabe rammerne for de bedste resultater.

Øvelser til kroppen så du kommer godt i gang

8.8.2013 | August måneds råd

Styrketræning gav færre smerter

20.6.2013 | Laboranters smerter i nakken blev mindsket med 70 pct. efter styrketræning.

Musesmerter rammer mænd

14.3.2013 | Måske er kvinder mere bevidste om at passe på kroppen, når de arbejder.

Sladder kan give stress

17.1.2013 | Oplevelsen af at blive frosset ude på arbejdspladsen eller at være udsat for sladder og rygter giver både fysisk og psykisk stress hos den, det går ud over.