Brug nudging til at forbedre arbejdsmiljøet

5.2.2014 | NUDGING: Nogen glemmer høreværnet, nogle har for travlt og andre får ikke bevæget hæve- sænkebordet. Her er gode råd til hvordan du effektivt kan bruge nudging i de tre situationer og dermed forbedre arbejdsmiljøet.

Hvorfor er der nogen, der glemmer at bruge høreværn?

Hænger de i nærheden af, hvor de skal bruges?

  • Overvej, om de skal hænge på den støjende maskine eller på vej hen til arbejdsstationen.

Er de til at finde? Er de blevet lagt på plads?

  • Sørg for, at de hænger/ligger i øjenhøjde, og at pladsen er tydeligt markeret med et skilt og tydelig farve.  

Er de til at få øje på?

  • Vælg høreværn, som har en stærk farve, som er nem at få øje på.

Vælger nogen høreværnet fra, fordi de ikke bryder sig om at have dem på?

  • Sørg for, at der er høreværn i forskellige størrelser og former, så der er noget at vælge ud fra.
  • Vælg også høreværn med mulighed for at høre musik eller radio.

 

Hvorfor har alle så travlt her på arbejdspladsen, så man ikke føler, at man når at tale sammen?

Er der naturlige pauser, hvor man kan mødes?

  • Fastsæt et tidspunkt, hvor I holder en kort fælles pause og sidder ned sammen.

Har I nogle begivenheder, I er fælles om?

  • Fastlæg nogle fælles aktiviteter, f.eks. elastikøvelser i fem minutter, at man på skift læser et Besserwisser-spørgsmål op i frokostpausen eller at man i godt vejr tager en ”walking lunch” sammen.

Udnytter I mulighederne for at samarbejde om konkrete opgaver?

  • Overvej om, det kan være givtigt at bede en kollega om at give feedback på en opgave eller deltage i løsningen af den.
  • Tip: Det kan være en god idé at udfordre vanetænkningen og spørge den kollega, du kender mindst.

 

Hvorfor bruger jeg ikke hæve sænke skrivebordet mere, men sidder ned hele dagen?

Glemmer du det simpelthen bare?

  • Kør skrivebordet op om eftermiddagen, inden du forlader arbejdspladsen, så du begynder dagen med at stå op. Sæt en post-it fast på døren, til at minde dig om at få dit skrivebord hævet.
  • Læg din telefon tæt på knappen, som du regulerer bordet op og ned med, så du bliver mindet om at køre bordet op, når den ringer. Hvis ikke det lykkes, så prøv at lægge telefonen på gulvet i stedet.
  • Læg en påmindelse ind i din kalender, som to gange om dagen minder dig om at køre bordet op eller ned.  
  • Som en lille gimmick kan du aftale med nogle kolleger, at I har frit slag til at køre hinandens borde op og ned, når I ikke er på jeres plads.

 

Hvad er nudging

Nudging er hverken pisk eller gulerod, men oversættes til ”et nænsomt puf”, som gør det nemmere for folk at træffe det rigtige valg og udvise den rette adfærd.

Mere information

Bo Frederiksen

Arbejds- og organisationspsykolog
M 26 88 84 21
bfr@crecea.dk

Tine Ravn Holmegaard

Arbejds- og organisationspsykolog, aut.
M 24 28 91 51
trh@crecea.dk

Aktuelt

Se alle

Føler du dig fortabt i kemikaliejunglen?

13.5.2016 | Du er ikke alene. Få CRECEAs tips.

Maj måneds gode råd

1.5.2016 | Sluk for konflikten

Planlæg dit møde

1.4.2016 | - Og kom godt fra start

Skimmelsvamp

1.3.2016 | Er der sammenhæng mellem tidlig død og skimmelsvamp?

Din rolle som AMR

1.2.2016 | Hvad er min rolle som arbejdsmiljørepræsentant i trivselsspørgsmål?

Nåede du morgenmødet om psykisk arbejdsmiljø i APV?

10.11.2015 | Hvis ikke, så har du en ny mulighed for at få meget mere af det samme