Stress af efter ferien

1.8.2015 | Her får du fem gode råd til at komme godt i gang med arbejdet efter ferien - uden stress.

Det kan være hårdt at komme retur på job efter en lang og afslappende ferie, og mange frygter store bunker på skrivebordet og uoverskueligt mange e-mails i indbakken, når de vender tilbage.

Vi håber, at du har kunnet finde ud af at lade arbejde være arbejde og fokusere på at slappe af på din ferie uden at tænke på det, og her giver CRECEA dig fem gode råd til at undgå stress, når du vender tilbage til alle de opgaver, der skal løses, møder der skal planlægges og afholdes, og målsætninger der skal opnås.

 

1 Den bløde start

Der er rigtig mange stresseksperter, der anbefaler, at du starter blødt op efter din ferie. Dette er ikke uden grund. Der er forskningsmæssigt bevis for, at din krop og dit hoved omstiller sig til en anden ”gearing” efter ferien. Dette er dog ikke nemt, når alle bunkerne og måske også medarbejdere og ledere skriger til dig ”løs mig!” For at kunne skabe den bløde start for dig, skal du efter ferien sætte et tempo, som er under dit normale optimale præstationsniveau. Du kan selv mærke hvor det er, men det kræver at du sætter tempoet så langt ned, at du kan mærke at du ”underpræsterer”. Start med dette fra dag et og øg så dig selv langsomt i niveau. Efter den første uge skulle du nu være nået så langt op i niveau, at du kun i korte perioder kan mærke, at du arbejder langsommere i niveau. Oprethold så dette niveau resten af året, da det er dit reelle optimale niveau.

 

2 ”What have I done” lister

Mange vil anbefale ”to do” lister for at få styr på tingene. I stedet anbefaler vi, at du sætter dig ned en halv time, før du skal hjem og laver en ”what have I done” liste, en liste over alle de opgaver du fik nået i løbet af dagen. Dette skal ses som mere motiverende, da mange af de opgaver, folk arbejder med i dag, er for komplekse til at stå på en ”to do” liste.

 

3 Lad være med at arbejde over

Det kan nemlig være meget fristende at arbejde over de første dage efter ferien for at indhente det forsømte - specielt hvis man skal arbejde i et lavere tempo end normalt. Det  er i følge mange eksperter en dårlig ide, fordi du så lynhurtigt kommer ind i rytme, hvor dit arbejde bliver prioriteret over dit privatliv. Det giver typisk dårlig samvittighed, da det ikke er afstemt med familien, og dette er en af de største stressfaktorer vi har. Dette leder op til råd nr. 4.

 

4 Tag familien med i prioriteringen

Ved din familie, hvor meget du har tænkt dig at arbejde det næste halve år? Ved du det selv? Afstem med din familie, hvor meget du faktisk har tænkt sig at lægge af tid på jobbet. Kan du holde 37 timer, eller regner du med at skulle bruge overtid? Det kan være rigtig godt at have stemt af med familien i forhold til det næste halve år. Husk familien har lige haft dig hos dem i typisk to-fire uger i streg, og nu forlader du dem igen for arbejdet. Sæt dem ind i, hvor meget de skal regne med at undvære dig. Måske kan dette også hjælpe på din prioritering.

 

5 Hvis alt andet fejler, brug dine 100 %

Hvis ovenstående ikke fungerer for dig, så tag dette råd: Find selv ud af, hvordan du vil bruge din tid det næste halve år. Husk, at du har kun 100 % af din energi/tid at give af. Hvor meget skal henholdsvis din familie, arbejdet, venner og anden fritid have? Det vigtigste er at bremse dig selv, inden du går ud og laver det samme, som du altid har gjort. Hvad skal dine prioriteringer være? Lev efter dem og forhold dig til, at så er det godt nok, da du ikke kan give mere end 100 % af dig selv.

 

Få også her CRECEAs gode råd til, hvordan du hjælper en kollega med stress.

Mere information

Kontakt
CRECEA A/S
T 70 10 86 00
crecea@crecea.dk

Aktuelt

Se alle

Juni måneds gode råd

1.6.2016 | Arbejder du med farlige kemikalier?

Sluk for konflikten

1.5.2016 | 

Planlæg dit møde

1.4.2016 | - Og kom godt fra start

Skimmelsvamp

1.3.2016 | Er der sammenhæng mellem tidlig død og skimmelsvamp?

Din rolle som AMR

1.2.2016 | Hvad er min rolle som arbejdsmiljørepræsentant i trivselsspørgsmål?

Nåede du morgenmødet om psykisk arbejdsmiljø i APV?

10.11.2015 | Hvis ikke, så har du en ny mulighed for at få meget mere af det samme