Case: Lantmännen

Ved Lantmännen har de ikke bare uddannet 9 løfteambassadører - de har også fået fælles mål og ånd

Lantmännen-1

Et påbud fra Arbejdstilsynet, en følelse af at det var vildt urimeligt, masser af bekymringer og en tarzan-kultur hvor man sagtens kunne bære et par ekstra kasser for at spare tid blev i samarbejde med CRECEA forandret til en arbejdsplads, hvor man passer på hinanden, og hvor det er helt naturligt at sige ”tag bare en kasse mindre – jeg vil også gerne se dig i morgen”.


På Lantmännens terminal i Vejle pakker de hver nat brød i kasser på paller, som inden morgenstunden sendes ud til alle os glade brødspisere, der køber brødet i Danmarks dagligvarebutikker.

Håndteringen af brød kan betyde rigtig mange løft, hvilket også var tilfældet på terminalen i Vejle, og det udløste et påbud fra Arbejdstilsynet.
For at imødekomme påbuddet var der to veje at gå: enten en fuldautomatisering af hele lageret, hvilket ville betyde, at rigtig mange mennesker med meget lidt uddannelse stod uden arbejde eller et målrettet arbejde med at minimere de ergonomiske belastninger.
På terminalen i Vejle valgte man den sidste løsning, og dermed igangsatte man en proces, hvor arbejdsmiljøkonsulent ved CRECEA Jan Rasmussen har været med til at indtænke alle arbejdsgange i løsningen.

Hvor svært kan det være?
Selvom barren for målet blev sat højt, havde man en meget praktisk, jordnær tilgang til løsningen ud fra mantraet ”hvor svært kan det være”. Der var ikke behov for forkromede løsninger, hvis bare arbejdsmiljøet flyttede sig i den rigtige retning.  Og det gjorde det. Faktisk siger Jan Rasmussen ”det her projekt rykker bare helt vildt. Her arbejder jeg med topengagerede medarbejdere, som kaster sig ud i alle slags opgaver med det formål at passe på sig selv og kollegaerne. Det her er virkelig ildsjæle”.

Blandt de ca. 100 medarbejdere uddannede man 9 til løfteambassadører, og de blev nøje udvalgt, så mulige modstandere mod projektet blev gjort til medspillere. Og det lykkedes. De største modstandere, som ikke brød sig om forandringerne er ifølge Morten Holst, terminalchef i Vejle, i dag de største medspillere.
Derudover følger alle nye medarbejderne en løfteambassadør de 3 første arbejdsdage, hvor de får instruktion i arbejds- og løfteteknik.

Budskab på bare 30 sekunder
Jan Rasmussen fortæller, at den allervigtigste læring på uddannelsen faktisk ikke var den ergonomiske viden, men derimod en øvelse i, hvordan løfteambassadørerne skal formidle den konkrete viden til deres kolleger. 3 gange om ugen har løfteambassadørerne 5 minutter, hvor de stiller sig op på ”brødkassen” og kommer med et budskab om ergonomi. Resten af deres instruktioner må aldrig tage mere end 30 sekunder. Og dét har de øvet sig i!

Budskab i billeder
Desuden har de øvet sig i at kommunikere i billeder og ikke i skrift. En af løfteambassadørerne viste sig at være særdeles kreativ, hvilket var en side af ham, man slet ikke kendte, og heller aldrig havde efterspurgt. Hver uge tager han sammen med kollegerne nye billeder af sig selv eller kollegerne, som de bruger til sjove skilte og historier med små fif og ideer til god arbejdsteknik, som de hænger op overalt. 
 
Meget mere end en lakering
Ergonomiprojektet har gjort, at hele kulturen på terminalen har ændret sig. I dag har de en fælles ånd med fælles mål, som de arbejder sammen om. Samuel, som er en af løfteambassadørerne siger:
projektet er blevet bredt forankret på hele arbejdspladsen. Det betyder, at ansvaret ikke kun hviler på os løfteambassadører, men at alle er involverede og har et ansvar. Det er blevet en kultur og ikke bare en overflade eller nogle enkeltes projekt. Ingen er bedre end andre, og alle kommer med ideer og har indflydelse”.

Og Morten supplerer:  
der er kommet så mange positive sideeffekter af det påbud, så vi i dag er stillet meget bedre. Og vi kunne ikke have gjort det uden Jan. Han har været der hele tiden, og har givet os nye input, som vi skulle øve os på. Han har motiveret ambassadørerne, han har lært dem at være vejledere og aldrig politibetjente. Han har fået gutterne til at blomstre og fået dem til at føle, at de har en værdi. De er bare så gode, og jeg er så stolt af hele afdelingen. Det er sådan her vi arbejder, for ellers har vi ingen berettigelse”.

Også andre terminaler er begyndt at lægge mærke til, at noget er ændret og fungerer i Vejle, så nu er planen, at løfteambassadørerne skal være med til at implementere ordningen andre steder også.   
 
Fakta om Lantmännen terminalen:
• Godt 100 medarbejdere
• Fabrikkerne sender brødet til terminalen
• På terminalen pakkes brød i kasser på paller og sendes ud i Danmarks dagligvarebutikker
• Et arbejde i højt tempo med mange løft