April måneds gode råd

1.4.2019 | Gå ALTID tilbage til en fuser

Kender du den her situation: 

 

på mødet gik bølgerne højt. I diskuterede et emne, og I kunne ikke nå til enighed.

 

Hen mod slutningen af mødet siger din kollega noget, som helt sikkert ikke var særligt gennemtænkt. Du bliver irriteret, og inden du får tænkt dig om, har du svaret igen. Men ikke svaret pænt igen. Nej - på den der måde som bare er lidt for hurtig, lidt for spids, lidt for afvisende og lidt for – træls.

 

Lige da det skete vidste du godt, at det ikke var helt ok, men så blev mødet hævet.

 

Nu går du rundt og har den der ubehagelige fornemmelse. Du overvejer, om du burde kontakte kollegaen og beklage og sige ”undskyld – gik jeg over din grænse der?” Men på den anden side. Du gider ikke gøre et stort nummer ud af det, kollegaen var jo irriterende – og er desuden gået for i dag.

 

Her er det gode råd:
JA, du skal gå tilbage til kollegaen.


Gå tilbage til den fuser og få det ud af verden. Bare den lille (i hvert fald i den store sammenhæng) handling er med til at skabe en kultur på en arbejdsplads, hvor man taler om problemerne. Og det er faktisk med til at forebygge konflikter og fx mobning – og ja - krænkende handlinger.

 

Fra den 15. marts kan Arbejdstilsynet træffe afgørelser om alle typer af krænkende handlinger, der udgør en helbredsmæssig risiko for de ansatte.

Læs den nye vejledning her. Heri står, at arbejdsgiver har pligt til at forebygge krænkende handlinger.

 


Mere information

Tine Ravn Holmegaard

Arbejds- og organisationspsykolog, aut.

Aktuelt

Se alle

Telefontid i påsken

10.4.2019 | 

April måneds gode råd

1.4.2019 | Gå ALTID tilbage til en fuser

Ring 21 18 18 11

13.3.2019 | For at få krisehjælp