Case: Odense Universitetshospital

Overterapeuten fik fokus på, at der også skal være et rum til lederen, når hun skal lede medarbejdere i job med høje følelsesmæssige krav

Rikke Hyldig ny bred

”Det er salve for sjælen. Man bliver lidt forkælet. Her er der fokus på at tage vare på det menneske, der er inde bagved lederen. Hvordan vi gør lederen ”langtidsholdbar”. Det er et omsorg for lederen-kursus.”

Sådan lyder det fra Rikke Hyldig, efter at hun har været på CRECEAs uddannelse for ledere, der leder medarbejdere med høje følelsesmæssige krav.

Som overterapeut med ansvar for fysio- og ergoterapeuter på otte forskellige afdelinger på Odense Universitetshospital fylder samtaler med medarbejderne en del i Rikke Hyldigs arbejdsdag. En særlig alvorlig samtale om et voldsomt emne med en medarbejder fik hende til i endnu højere grad at overveje, hvordan hun skal takle de svære samtaler.

”Fordi jeg skal rundt på otte forskellige afdelinger er min position flyvsk. Det stritter lidt, og derfor blev jeg blev ensom i min ledelse. Jeg havde brug for at finde ud af, hvad jeg skulle stille op med det – og hvordan kan jeg være i det,” siger hun.

Rikke Hyldig valgte CRECEAs uddannelse for ledere, der leder medarbejdere med høje følelsesmæssige krav. Uddannelsen er målrettet ledere, der har medarbejdere, der møder store følelsesmæssige belastninger i deres arbejde. For Rikke Hyldig foregår samtaler med medarbejderne både på planlagte møder, når hun går runder på de otte afdelinger, eller når medarbejdere ”popper” forbi kontoret eller på gangen med et ”kan du lige snakke”.

Medarbejderne kommer til hende både med enkeltstående hændelser på arbejdet, med udfordringer, der har hobet sig op over tid og med oplevelser fra privatlivet. Både hun og medarbejderne kan føle en utilstrækkelighed, når fx pårørende ikke kan forstå, at der ikke er mere at gøre for en patient.

På uddannelsen blev Rikke Hyldig bl.a. opmærksom på, at det er vigtigt at dele de svære situationer med andre - fx lederkolleger.

”Uddannelsen har givet mig fokus på, at der altså også skal være tid til mig. Der skal være tid til at sparre med nogen og snakke med nogen, som er på niveau,” siger hun, der allerede i løbet af uddannelsen i højere grad begyndte at ”dele svære ting” med fx oversygeplejersker på de forskellige afdelinger.

Rikke Hyldig fremhæver også den supervision, hun fik på uddannelsen.

”Jeg fik supervision på stresssymptomer – og det var som om, at det at få sagt det højt, delt og boret i det, gjorde at det kom af skuldrene. Jeg ved ikke, om det var kravlet over på nogle andre – i hvert fald hang det ikke så tungt på mig mere. Det var simpelthen en fed oplevelse.”

Hun er også i samtalerne med medarbejdere begyndt at bruge flere af de værktøjer, tanker og spørgsmål, som underviserne har fokus på. Bl.a. spørgsmålet om de tilknytningsmønstre, som vi har med os fra barndommen. Dvs. hvordan vores tilknytningsstile kan spille os gode, og hvordan det kan gøre det bøvlet nogle gange.

”Det var interessant at grave lidt dybere i mig selv i forhold til, hvordan jeg er tilknyttet verden. Hvordan mine forældre har taget imod mig, når jeg var ked af det, og sendt mig ud i verden igen. Jeg er begyndt at overveje, hvordan jeg tager imod det, som mine medarbejdere kommer med – og hvordan jeg sender dem tilbage i ”verden”. Det har jeg selvfølgelig også gjort tidligere, men jeg har ikke været bevidst om det på samme måde. Det er noget af det fede ved uddannelsen”, siger Rikke Hyldig.

Hun lægger også vægt på, at underviserne er gode til at skabe en god stemning og et godt rum til at deltagerne kan åbne sig:

”Man skal være villig til at levere sine egne historie. Det var deltagerne hurtige til det, og det fungerede godt.”

Efter uddannelsen har hun også haft et større fokus på, hvordan hendes medarbejdere kommunikerer med hinanden.

”Jeg har tænkt over, hvordan mine medarbejdere taler sammen. Vi skal have snakket mere om uenighedskultur. Hvordan kan vi være uenige – for det er vigtigt at kunne - uden at gå hjem med ondt i maven,” siger hun.

Uddannelse for ledere, der leder medarbejdere med høje følelsesmæssige krav

Føler du, at pres og belastninger hober sig op på dine lederskuldre? Og har du brug for et rum, hvor fokus er på dig som leder. CRECEAs uddannelse for ledere, der leder medarbejdere med høje følelsesmæssige krav tager afsæt i dine aktuelle udfordringer som leder.

Læs mere om uddannelsen her


 

Dine undervisere på uddannelsen 
Kontakt

Maiken Baagøe Christensen

Arbejds- og organisationspsykolog, aut., specialist

Kontakt

Hans Marstrand

Seniorkonsulent