Salgs- og leveringsbetingelser
1. Indledning
1.1 Medmindre andet er aftalt, finder nærværende generelle betingelser anvendelse for alle opgaver, herunder analyser, rådgivning, kursusforløb og undersøgelser (samlet ”Ydelser”) varetaget af CRECEA A/S (”CRECEA”) for CRECEAs kunder (”Kunden”).
1.2 Betingelserne udgør sammen med Kundeaftalen, indgået mellem CRECEA og Kunden, det samlede aftalegrundlag om CRECEAs levering af Rådgivningsydelser.
1.3 Fravigelser af de generelle betingelser er kun gyldige, hvis de skriftligt er aftalt med CRECEA.
2. Tilbud, priser og betaling
2.1 CRECEAs tilbud er gældende 14 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der modtages af CRECEA efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for CRECEA, medmindre CRECEA meddeler Kunden andet.
2.2 Ydelser faktureres i henhold til CRECEAs til enhver tid gældende timepriser i henhold til prisliste, der reguleres årligt pr. 1. januar, eller i henhold til nærmere aftale mellem CRECEA og Kunden.
2.3 I det omfang CRECEA efter aftale med Kunden afholder udlæg på vegne af Kunden i forbindelse med levering af Ydelserne, er CRECEA berettiget til at viderefakturere sådanne udgifter til Kunden med tillæg af et administrationsgebyr i henhold til prisliste, eller i henhold til nærmere aftale mellem CRECEA og Kunden.
2.4 Alle priser er eksklusive moms.
2.5 Medmindre andet er aftalt, forfalder faktura fra CRECEA til betaling netto 14 dage efter fakturadato. CRECEA er berettiget til at foretage a conto fakturering ved udløbet af hver måned.
2.6 Ved for sen betaling tilskrives det forfaldne beløb 1 % i rente pr. påbegyndt måned. CRECEA er desuden berettiget til at kræve rykkergebyrer samt inddrivelsesomkostninger i øvrigt i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser herom. Ligeledes er CRECEA berettiget til at tilbageholde levering af Rådgivningsydelser til Kunden, indtil Kunden har betalt det samlede forfaldne beløb med tillæg af renter.
2.7 Hvis Kunden ikke rettidigt har betalt et forfaldent beløb senest 10 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra CRECEA, er CRECEA desuden berettiget til at hæve den pågældende aftale om levering af Rådgivningsydelser uden varsel og foruden tilskrivning af renter, jf. pkt. 2.6, berettiget til at kræve erstatning for det tab, CRECEA har lidt som følge heraf.
2.8 Kunden er uberettiget til at foretage modregning i CRECEAs krav på betaling for Rådgivningsydelser, medmindre sådant modkrav skriftligt er anerkendt af CRECEA.
2.9 CRECEA forbeholder sig retten til at tage betaling for administration i forbindelse med omfakturering, der skyldes fejlagtige faktura oplysninger modtaget fra kunden.
2.10 I tilfælde af audits der iværksættes på Kundens foranledning, eller som på anden vis er pålagt CRECEA som følge af samarbejdet med Kunden, tager CRECEA forbehold for at tage betaling for tidsforbrug og administrationsomkostninger i forbindelse med sådanne audits.
3. Ændring i Ydelse, afbestilling og opsigelse af Abonnement
3.1 Fra CRECEAs side kan der ændres i Ydelserne med et forudgående varsel på 3 måneder. Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer.
3.2 Hvis CRECEA eller Kunden under udførelse af Ydelserne finder, at der er behov for udførelse af yderligere Ydelser, kan sådanne ændringer og yderligere Ydelser alene iværksættes, hvis
CRECEA og Kunden indgår en særskilt, skriftlig tillægsaftale herom. De allerede anvendte timepriser skal anvendes som grundlag for prisfastsættelse af ekstraopgaverne.
3.3 Kunden er alene berettiget til at annullere eller udsætte aftaler om levering af aftalte Ydelser med CRECEAs forudgående, skriftlige samtykke. I tilfælde af annullation er CRECEA berettiget til at fakturere Kunden for ethvert tab,
CRECEA måtte lide som følge af annullationen.
Herunder for dokumenterede omkostninger vedrørende de annullerede Ydelser, der ikke kan afværges af CRECEA, herunder tabt arbejdstid i forbindelse med forberedelse og lignende af Ydelserne.
3.4 Hvis Kunden annullerer en aftalt Ydelse mindre end 24 timer før det aftalte tidspunkt for påbegyndelse af levering af Ydelserne, er CRECEA forpligtet til at modtage fuld betaling for den rekvirerede Ydelse.
3.5 Har Kunden købt en abonnementsbaseret Ydelse hos CRECEA, herunder Årskort, kan aftalen opsiges med 3 måneders skriftligt varsel.
I tilfælde af at der, efter Kundens gyldige opsigelse, foreligger en værdi/restværdi af Årskortet, har Kunden 1 år fra opsigelsesdatoen til at anvende denne værdi/restværdi, på samme rabatvilkår som hvis der ikke forelå en opsigelse.
Restværdi refunderes ikke kontant eller ved overførsel til andre CRECEA Ydelser.
4. Uddannelse og Kursusafholdelse
4.1 Udgifter i forbindelse med konsulenternes/ undervisernes ophold og forplejning på kursusstedet dækkes af Kunden.
4.2 Interne virksomheds- kursuser, uddannelse, temadage eller workshops kan vederlagsfrit afbestilles indtil 4 uger før kursusstart. Sker afmeldingen 2-4 uger før kursusstart opkræves et administrationsgebyr på 50% af kursusafgiften. Ved afbestilling 0-2 uger før kursusstart betales hele kursusafgiften.
Kurset kan vederlagsfrit ændres indtil 4 uger før kursusstart. Sker ændringen 2-4 uger før kursusstart opkræves 25% af kursusafgiften. Ved ændring 1-2 uger før opkræves 50% af kursusafgiften og ved ændring 0-1 uge før kursusstart opkræves 100% af kursusafgiften.
4.2 Ved tilmelding til CRECEAs åbne arrangementer via CRECEAs hjemmeside - se særskilte betingelser (link)
5. Fortrolighed og immaterielle rettigheder
5.1 CRECEA og Kunden er gensidigt forpligtede til at behandle oplysninger modtaget fra den anden part i forbindelse med Ydelserne fortroligt, jf. markedsføringsloven og lov om forretningshemmeligheder.
5.2 Medmindre andet er aftalt mellem CRECEA og Kunden, bevarer CRECEA alle ophavsrettigheder og øvrige immaterielle rettigheder til det materiale/ den rådgivning CRECEA udleverer, udarbejder eller anvender som kursusmateriale.
Kunden får dermed alene brugsret til anvendelse af materialet/ rådgivningen. Det betyder, at Kunden, fx ved undervisningsmateriale, i udgangspunktet ikke har ret til at anvende og viderekopiere materialet i egen virksomhed, eller udlevere materialet til andre.
5.3 Ønsker Kunden at anvende materiale i sin virksomhed, skal dette aftales med CRECEA i forbindelse med indgåelse af aftalen, og prisen vil i den forbindelse afspejle, at Kunden har købt retten til at anvende materialet, med den specialistviden der ligger heri.
6. Misligholdelse
6.1 Hvis Kunden eller CRECEA væsentligt misligholder Aftalen, er den anden Part berettiget til at ophæve Aftalen og kræve sit eventuelle tab herved dækket i overensstemmelse med dansk rets almindelige erstatningsregler herom.
6.2 Den ikke-misligholdende Part skal gøre misligholdelsen skriftligt gældende senest 7 kalenderdage efter, at vedkommende er blevet bekendt med misligholdelsen. Meddelelse skal indeholde en præcisering af misligholdelsens karakter samt oplysning om, hvilken misligholdelses-beføjelse den ikke-misligholdende Part har tænkt sig at benytte.
6.3 Den misligholdende Part har 5 kalenderdage til at rette op på misligholdelsen, efter den er gjort gældende. Hvis den misligholdende Part ikke retter op på misligholdelsen, eller hvis misligholdelsen er af en sådan art, at det ikke er muligt at berigtige den, kan den anden Part gøre brug af de beføjelser, der er beskrevet i dette afsnit.
7. Ansvarsbegrænsning
7.1 CRECEAs levererede Ydelser leveres under de til enhver tid gældende regler og praksis på tidspunktet for leveringen. CRECEA forbeholder sig retten til at ændre i indholdet, af fremtidige Ydelser, hvis regel- eller praksisændring fordrer ændring af indholdet.
7.2 CRECEAs generelle informationsbaserede Ydelser og service er baseret på de informationer CRECEA modtager om Kunden og dens branche, og ikke individuel juridisk rådgivning. Kunden er opfodret til at søge juridisk rådgivning om opfyldelse af lovgivningskrav, hvis der måtte opstå tvivl herom, og der tages forbehold for manglende informationer eller fejl i de informationer der modtages fra Kunden, ift. den informationsservice CRECEA yder.
7.3 Det er udelukkende Kundens ansvar, hvordan de af CRECEA leverede Ydelser anvendes. CRECEA påtager sig intet ansvar for Kundens fejlbrug eller fejlanvendelse af de leverede Ydelser.
7.4 CRECEA kan ikke pålægges erstatningsansvar svarende til et beløb, der overstiger den af
CRECEA tegnede rådgiveransvarsforsikring.
7.5 Er der foruden CRECEA, en eller flere juridiske eller fysiske personer ansvarlige overfor Kunden, i forbindelse med levering af Ydelserne, hæfter CRECEA udelukkende for den del af Kundens tab, der svarer til den del af den samlede skyld, der er udvist af CRECEA.
7.6 Hvis personskade kan henføres til Ydelserne, er CRECEA alene ansvarlig over for Kunden herfor, hvis Kunden kan dokumentere, at skaden skyldes groft uagtsomme eller forsætlige handlinger fra CRECEA, eller nogen for hvem CRECEA er ansvarlig.
8. Håndtering af personoplysninger
8.1 CRECEA behandler personoplysninger, herunder følsomme personoplysninger indsamlet i forbindelse med CRECEAs Ydelser, i overensstemmelse med de til enhver tid gældende databeskyttelsesretlige regler.
8.2 CRECEA har vedtaget en privatlivspolitik, der fortæller, hvordan CRECEA behandler personoplysninger i forbindelse leveringen af Ydelser.
Den til enhver tid gældende privatlivspolitik findes her: https://www.crecea.dk/gdpr
8.3 Agerer CRECEA databehandler i henhold til artikel 28, stk. 3, i forordning 2016/679 (databeskyttelsesforordningen), i forbindelse med leveringen af Ydelserne, indgår CRECEA og Kunden en særskilt databehandleraftale. Databehandleraftalen regulerer CRECEAs behandling af personoplysninger på vegne af Kunden.
9. Helbredsundersøgelser udført af CRECEA
9.1 Den arbejdsmedicinske helbredsundersøgelse lever op til kravene i Bekendtgørelse nr. 1165 om Arbejdsmedicinske helbredsundersøgelser. Undersøgelsen udføres efter gældende kvalitetsstandarder.
9.2 Helbredsundersøgelser, høreundersøgelser eller måling af andre sundhedsparametre fx blodprøver udføres af autoriserede sundhedspersoner. Fx læge med speciale i arbejdsmedicin, almen medicin, arbejdsmiljøsygeplejerske, fysioterapeut/ergoterapeut eller lægevikar, som arbejder under delegation af en læge med speciale i arbejdsmedicin eller almen medicin, jf. Sundhedslovens regler for delegering af sundhedsfagligt arbejde. Alle undersøgelser udføres under fuld tavshedspligt efter gældende kvalitetsstandarder og under lægefaglig ansvar/supervision.
10. Tvister
10.1 Enhver tvist eller uoverensstemmelse, som måtte opstå i forbindelse med Ydelserne, Kundeaftalen eller disse generelle betingelser, skal søges løst i mindelighed ved forhandling mellem parterne. Er dette ikke muligt skal der søges mediation gennem Mediationsinstituttet (www.mediationsinstituttet.dk) og skal finde sted i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for behandling af sager ved Mediationsinstituttet.
10.2 Når en tvist efter en eller begge Parters opfattelse er opstået mellem Parterne, er hver af Parterne berettiget til at indgive begæring til Mediationsinstituttet om påbegyndelse af mediation.
10.3 Mediationen indebærer ikke afkald på at bruge retsmidler som arrest og fogedforbud.
Mediationen er ikke til hinder for, at en Part anlægger en retssag ved domstolene i overensstemmelse med, det anførte nedenfor, eller indleder andre retslige skridt i anledning af den opståede tvist for at undgå retsfortabende passivitet eller forældelse.
10.4 Hvis tvisten ikke løses ved gennemført mediation, er hver af Parterne berettiget til at kræve tvisten afgjort ved de danske domstole, med retten i Aarhus som første instans.
Disse generelle betingelser er gældende pr. august 2025 og kan ændres med 3 måneders varsel.