Case: Poul Pedersen
Dialogen som APV metode gav ikke bare bedre trivsel. Den gav også ros af Arbejdstilsynet
Den obligatoriske arbejdspladsvurdering (APVen) blev fulgt op af en række møder i skurvognene, og det bragte både godt og skidt frem i lyset hos byggefirmaet Poul Pedersen A/S. Fremgangsmåden høster ros hos Arbejdstilsynet, og hos Poul Pedersen glæder de sig over et forbedret samarbejdsklima.
Tonen i en skurvogn er oftest meget direkte, og hvorfor ikke udnytte det til at skabe en endnu bedre arbejdsplads? Det har byggefirmaet Poul Pedersen A/S med hovedsæde i Brabrand ved Aarhus gjort – om end udgangspunktet faktisk var en lettere fejlslagen APV-proces.
For da medarbejderne i foråret 2015 havde udfyldt spørgeskemaet i forbindelse med den obligatoriske APV, stod arbejdsmiljøkonsulent hos CRECEA Erling Bitsch Hansen med en udfordring.
”Det viste sig, at der var sat rigtig mange krydser i ”ja” og ”nej”-felterne, men der var stort set ingen kommentarer. Det betød, at der blev identificeret nogle problemstillinger, men det blev ikke uddybet, hvad de handlede om, og der var ingen bud på, hvad der kunne gøres ved dem. Med andre ord var det reelt umuligt at lave handlingsplaner for at få problemerne løst,” siger Erling Bitsch Hansen, der tog sagen op med virksomheden.
Ledelsen i Poul Pedersen bad firmaets sikkerhedsleder Jens Nickelsen om at følge op på sagen, men han sendte bolden tilbage til CRECEA.
”Mit altoverskyggende mål var at få medarbejderne til at snakke. Det var vigtigt, at alt kom frem, og derfor syntes jeg ikke, at jeg skulle tage den dialog. Jeg ville blive set som en repræsentant for ledelsen, og derfor bad jeg Erling tage snakken med medarbejderne. Det ville samtidig være med til at understrege, at arbejdsmiljø er noget, vi tager alvorligt,” siger Jens Nickelsen.
Godt og skidt
Derfor tog arbejdsmiljøkonsulenten på rundtur til byggepladserne, og i skurvognene forskellige steder i landet blev formiddags- og frokostpauserne brugt på at få tingene frem i lyset.
”Det gav mulighed for at spørge ind til de forhold, som stak ud i skemaerne. Eksempelvis var der flere, der havde angivet, at der i visse arbejdssituationer var en alt for høj temperatur, eller at støjniveauet var generende. Men de havde ikke orket at skrive de lange forklaringer, og dem kunne vi så tage mundtligt,” siger Erling Bitsch Hansen, der greb muligheden for at slå to fluer med et smæk:
”Når jeg nu alligevel havde medarbejderne samlet, og de havde fået munden på gled, kunne jeg lige så godt spørge dem om, hvad der egentlig gør Poul Pedersen A/S til et godt sted at arbejde. Det er nemlig en arbejdsplads, hvor medarbejderne typisk har en meget høj anciennitet, så hvorfor ikke få de gode historier frem i lyset? Det fortæller jo også noget om arbejdsmiljøet.”
Ros fra Arbejdstilsynet
Få måneder efter samtalerne i skurvognene blev Poul Pedersen A/S screenet af Arbejdstilsynet, og her fik virksomhedens alternative fremgangsmåde rosende ord med på vejen.
”Det vigtigste er naturligvis, at vores arbejdsmiljø er i orden, men vi fik også ros for processen. Erlings dialog med medarbejderne betød, at der kom meget konkrete detaljer frem, og CRECEA bed blandt andet mærke i, at nogle af medarbejderne havde rejst en diskussion om en leder, som var dårlig til at huske at bruge værnemidler ude på pladsen. Det var en detalje, Arbejdstilsynet var glade for, fordi det indikerer en sund arbejdskultur, hvor fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø står over hierarkiet i virksomheden,” siger Jens Nickelsen.