Arbejdspladsvurdering (APV)
Hvad er formålet med en APV?
Hovedformålet med en arbejdspladsvurdering er at give virksomheden, arbejdsmiljøorganisationen og de ansatte et redskab, som de kan bruge til at igangsætte og gennemføre en systematisk og forebyggende arbejdsmiljøindsats.
En god APV giver din virksomhed et overblik over de eksisterende arbejdsmiljøforhold og dermed et godt grundlag for at prioritere den fremtidige arbejdsmiljøindsats. Der er tale om en løbende proces, hvor ledelse, arbejdsmiljøorganisation og medarbejderne aktivt samarbejder om at styrke den forebyggende arbejdsmiljøindsats. Det sker ved, at man jævnligt reviderer virksomhedens APV. På den måde bliver APVen virksomhedens strategiske rygrad og fundament i arbejdsmiljøarbejdet.
Når CRECEA faciliterer en APV-proces, bliver I taget gennem en proces på 3 trin:
Trin 1: Forberedelse
Trin 2: Dataindsamling
Trin 3: Resultat, rapporter og handleplaner
Nedenfor er en grundig beskrivelse af de tre trin.
Trin 1: Forberedelse
En vigtig del af APV processen er at forberede en god proces. Det kan man gøre ved fx at overveje nedenstående spørgsmål:
- Hvad er formålet med APVen for jer?
Er det blot at opfylde loven eller er det eller vil I arbejde aktivt med APVen, så den skaber reel værdi for virksomheden - Har I tidligere erfaringer, der skal tænkes ind i processen?
- Hvordan er jeres interne ressourcer ift. gennemførsel og opfølgning?
Kan I selv gøre det hele, eller skal I have hjælp og rådgivning fra ekstern? - Hvilke afdelinger, lokationer, medarbejdergrupper skal indgå?
Skal alle lave APVen på én gang, eller skal den gennemføres i etaper? - Har I særlige krav til metode? Skal alle svare med samme metode?
(Læs afsnit om fordele og ulemper ved tre forskellige metoder nedenfor) - Er der brancherettede eller lovgivningsmæssige forhold, man skal være opmærksomme på?
- Hvordan vil I kommunikere internt om processen, så I sikrer en høj svar%
- Hvordan vil I afrapportere resultaterne?
- Hvordan vil I sikre anonymitet, og skal alle svar være anonyme? Eller er der typer af svar, hvor det er at foretrække, at medarbejderne sætter navn på deres svar?
Trin 2: Dataindsamling
Kortlægning og metodevalg
Næste trin er selve kortlægningen af arbejdsmiljøet. Det er her, man indsamler data fra medarbejderne ud fra den metode, man har besluttet at anvende. I henhold til lovgivningen er der frit metodevalg, så det afgørende er at vælge den metode, der passer bedst til den medarbejdergruppe eller typiske arbejdsopgaver, man har med at gøre. Ligesom det er afgørende, at man kommer omkring alle arbejdsområder og -funktioner.
OBS! Det er muligt at benytte én metode i hele APV processen, eller man kan kombinere metoderne.

Sikring af høj svar % og en valid undersøgelse
Når man bruger kræfterne på at gennemføre en APV, vil man naturligvis også gerne have så mange svar som muligt. Dette kan opnås ved god information om undersøgelsen før og under gennemførelsen.
Medarbejderne skal have tid til at deltage i undersøgelsen i deres arbejdstid, og de skal være trygge ved procesessen. Det er fx vigtigt, at de ved:
- Hvem der kommer til at læse deres svar
- Hvordan deres svar indgår i rapporter efter undersøgelsen
- Om de kan være sikre på, at deres svar er anonyme, hvis de er blevet lovet det
- Hvordan der bliver handlet på deres svar
Stor tydelighed omkring ovenstående kan være med til at sikre en høj svar %.
Læs også CRECEAs blogindlæg, hvor du kan læse overvejelser angående anonymitet i APV og trivselsundersøgelser:
Information undervejs i processen
Hvis I vælger at bruge en ekstern rådgiver til at hjælpe jer med at gennemføre APV processen, er det også vigtigt at afklare spørgsmål som:
- Hvordan vil I gerne holdes opdateret på fremdrift (møder, statusmails, dashboard)?
- Skal der udsendes påmindelsesmails undervejs for at sikre høj svar %
- Hvem er kontaktpersoner undervejs?
De oftest stillede spørgsmål om APV kortlægning
Hvor mange svar skal der indgå i en rapport, for at svarene er anonyme?
CRECEAs holdning er, at der skal være mindst 15 svar. Men man skal huske, at man altid skal overveje, hvordan man svarer, for nogle gange kan man i sit svar komme til at "afsløre", hvem man er - uafhængigt af antallet af svar
Hvornår er en undersøgelse valid? Altså hvor mange svar skal der være for at have en tilfredsstillende svar %
Det er svært at svare på, men I CRECEA vil vi gerne have svar % på mindst 70 % og også gerne højere
🧑💼Trin 3: Resultat, rapporter og handleplaner
Når kortlægningsprocessen er gennemført, og data er færdigindsamlet, skal data behandles.
Det kan være, at der skal udarbejdes rapporter på baggrund af en spørgeskemaanalyse, og at svar skal kategoriseres i emner. I hvert fald skal der skabes et godt overblik over resultaterne - både ift. emner og ift. områder for besvarelserne.
Alle problemer eller forbedringsforslag skal risikovurderes, og der skal udarbejdes en handleplan for, hvordan man vil løse problemet.
Hvis man bruger en ekstern konsulent i processen, vil konsulenten på dette tidspunkt mødes med arbejdsmiljøorganisationen og evt. ledelse for at præsentere undersøgelsens konklusioner. Desuden er der mulighed for, at konsulenten rådgiver AMO om at udarbejde handlingsplaner med risikovurderinger og gode løsningsforslag.
Det kan også være en god idé at lade en ekstern konsulent præsentere konklusionerne for medarbejderne, som kan få mulighed til at stille spørgsmål til undersøgelsen.
Tilkøbsmuligheder til APV proces:
Det ovenfor beskrevne forløb kan suppleres med tilkøb af en eller flere af nedenstående
muligheder:
- Tilføjelse af supplerende spørgsmål til spørgeskemaundersøgelsen
- Supplerende undersøgelser (fx trivselsundersøgelse eller særlige APV undersøgelser - APV ved natarbejde, biologisk APV)
- Informationsmøde for respondenterne
- Tilbagemelding til afdelinger af lokale resultater
- Dialogproces i afdelinger med drøftelse af resultaterne
- Ledersparring
📚APV - regler og mere viden
At gennemføre en APV er dels et lovkrav, og dels noget af det mest fundamentale i en virksomheds systematiske og strategiske arbejdsmiljøarbejde. APVen kan være en løbende proces, hvor såvel ledelse som ansatte samarbejder aktivt om at styrke den forebyggende arbejdsmiljøindsats.
Hvis du er interesseret i mere viden om APV, har vi samlet viden og guides til dig, som du får via nedenstående link. Her får du også svar på spørgsmål som:
- Hvad er en APV?
- Hvordan laver man en APV?
- APV - hvor ofte?
- Hvad skal en APV indeholde?
CRECEA rådgiver dig til lige nøjagtigt den løsning, du har brug for.
For CRECEA er det vigtigt, at vi leverer den rådgivning, som du og din organisation har brug for. Derfor vil vi i CRECEA bruge nogle kræfter på at afklare en opgaves indhold, inden vi går i gang