Arbejdsmiljørepræsentant

De 5 vigtigste ting du skal huske som nyvalgt AMR

Bliv en ekstra ressource og nøgleperson i organisationen - få det bedste ud af din rolle som arbejdsmiljørepræsentant (AMR).
Kom godt fra start

Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) kan du blive en ekstra ressource i organisationen. Du kan bidrage til at påvirke kulturen og virksomheden på et organisatorisk niveau og dermed have en nøglefunktion. Men det kræver, at du er god til at bringe dig selv i spil, og derfor er det vigtigt, at du som nyvalgt AMR kommer godt fra start og godt i gang med opgaverne.

Nedenfor er 5 gode råd, der kan hjælpe dig godt på vej i din nye rolle:


  1. Gør et grundigt indledende arbejde

Når du er blevet valgt til AMR, så brug den nødvendige tid på at forberede dig godt på rollen.
Du kan starte med at tale med tidligere arbejdsmiljørepræsentanter og få et indtryk af deres arbejde. De kan give dig viden om arbejdet, og måske kan de dele deres erfaringer om, hvad de har oplevet som svært, eller hvad de har haft held med at gøre.

Læs også referater fra tidligere møder, find ud af hvad der står i virksomhedens APV, og om der er nogle indsatser, der arbejdes med lige nu, som du skal tage videre.

Aftal med din leder hvor meget tid, du skal bruge på rollen som AMR, så I på den måde får afstemt forventningerne til opgavens omfang.

  1. Du er dine kollegers ambassadør i arbejdsmiljøet.

Som AMR skal du have fingeren på pulsen i forhold til dine kollegers trivsel og arbejdsmiljø.
Du skal være det lyttende øre i organisationen, som så vidt muligt ved, hvad der rører sig. Du kan betragte dig selv som dine kollegaers talerør, og du sikrer, at deres meninger, oplevelser og gode ideer i forhold til arbejdsmiljøet bliver bragt videre. Det er via dig dine kollegaers medindflydelse på arbejdsmiljøet sikres. Derfor er det vigtigt, at dine kolleger ved, at du er der for dem, og at du er klar til at lytte og gerne vil hjælpe dem.

Hvis der sker forandringer i organisationen, skal du måske være særlig opmærksom på trivslen, og hvad der rører sig blandt kollegerne.

  1. Du er en vigtig del af det gode samarbejde

Du er bindeleddet mellem medarbejderne og forskellige samarbejdsrelationer i organisationen som fx ledelse, HR, andre AMR og TR.

Det kan du som udgangspunkt gøre ved at være et aktivt medlem af arbejdsmiljøorganisationen (AMO) og gøre dit til, at I har et godt samarbejde i AMO, hvor I er enige om, hvor I gerne vil hen med arbejdsmiljøet. Hertil kan I fx tage udgangspunkt i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.

Det er altid en god idé at sparre med virksomhedens andre AMRer, og det kan også være en god idé at samarbejde med tillidsrepræsentanten (TR), hvis I har en sådan.

En arbejdsmiljørepræsentant skal ikke nødvendigvis selv kunne se, hvad årsagen til et evt. problem er, men hans/hendes opgave er at reagere på det og evt. inddrage andre parter i løsningen. Det kan være tillidsrepræsentanten, HR eller ledelsen.

Derfor er det godt at kunne samarbejde med mange parter og være konstruktiv og komme med forslag til løsninger i samarbejdet.

  1. Sørg for at både du og dine resultater er synlige

Du må sikre, at dine kolleger ved, hvad du kan bruges til.
Få fx taletid på personalemøder eller sæt et fast punkt ”nyt om arbejdsmiljø” på dagsordenen. Du kan også udsende en ”nyhedsmail”, hvor du fortæller om de arbejdsmiljøindsatser, du/I er i gang med. Sørg for at fortælle om de forbedringer eller forandringer, du skaber – store som små. Fortæl gerne hvad du arbejdet med lige nu, og hvad I planlægger at arbejde med fremover. Når du fortæller om de arbejdsmiljøindsatser, du arbejder på, inddrager du dine kolleger i processen, så de bedre kan forstå, hvad de kan bruge dig til, og måske kan det også giver anledning til nye ideer.

  1. Bliv uddannet så du har de rigtige kompetencer

Når du er en del af AMO, har du hvert år mulighed for at efteruddanne dig.
Det første år i AMO skal du udover den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage tilbydes supplerende uddannelse svarende til mindst to dage, og derefter skal du tilbydes mindst halvanden dag årligt. Din mulighed for efteruddannelse kan du bruge på at opbygge de kompetencer indenfor arbejdsmiljøet, der er mangel på i din organisation, eller du kan vælge din efteruddannelse med udgangspunkt i det, du brænder for.

Find alle de muligheder for efteruddannelsen, CRECEA kan tilbyde dig: Læs mere her

Rigtig meget held og lykke med din nye rolle.

2 kvinder_960