Nyhed: få gratis adgang til CRECEAs Arbejdsmiljøportal som del af din tilmelding til arbejdsmiljøuddannelsen

Er du på udkig efter en kvalitetsarbejdsmiljøuddannelse? Når du booker en plads på CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse, får du ikke kun tre dages undervisning, du får også 3 måneders gratis adgang til CRECEAs Arbejdsmiljøportal.

Få svar på hvad CRECEAs Arbejdsmiljøportal er

 

En arbejdsmiljøuddannelse med udgangspunkt i din hverdag

Arbejdsmiljøuddannelsen er tre dages obligatorisk undervisning designet specielt til nyligt udpegede arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere.

På uddannelsen lærer du blandt andet om din rolle, hvordan du samarbejder med andre i arbejdsmiljøorganisationen, og hvordan du kan være med til at håndtere udfordringer i arbejdsmiljøet. Vi fokuserer også på det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.

 

Kursist på arbejdsmiljøuddannelse

De 3 vigtigste grunde til at du skal vælge CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse

Grund nr. 1: Underviser er praktiker og har en bred og dyb erfaring med arbejdsmiljø

Alle undervisere på CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse er udover at være underviser også faglig arbejdsmiljøkonsulent. Det betyder, at de rådgiver de fleste typer virksomheder i de fleste brancher om alle mulige problematikker i arbejdsmiljøet, og derfor er deres undervisning og deres eksempler meget tæt på praksis og den virkelighed, du befinder dig i. Desuden betyder deres brede viden og mangeårige erfaring, at de hele tiden kan tilpasse undervisningen til kursisternes behov og konkrete udfordringer.

På den måde får du et godt og praksisnært afsæt til at kunne arbejde videre med at skabe et godt og sikkert arbejdsmiljø i din virksomhed.

Grund nr. 2: CRECEA vægter det psykiske arbejdsmiljø højt

Det psykiske arbejdsmiljø er et af de emner, som kursisterne altid ønsker skal fylde mere på uddannelsen. Derfor har psykisk arbejdsmiljø en fremtrædende plads på CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse, hvor en af CRECEAs arbejds- og organisationspsykologer varetager en halv dags specialistundervisning. Her bliver emner som stress, konflikter og kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø behandlet.

Grund nr. 3: Mulighed for erfaringsudveksling med andre ligestillede
På arbejdsmiljøuddannelsen kommer deltagerne fra forskellige brancher, og det er såvel medarbejdere som ledere, der deltager. Det plejer vores kursister at være glade for, for på den måde kan de erfaringsudveksle og få ideer fra andre, som måske har en helt anderledes løsning eller tilgang, de ikke selv havde tænkt på.

Få et indtryk af CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse - se videoen her (1 minut og 38 sekunder).

 

Har du spørgsmål? Se nogle af de oftest stillede spørgsmål nedenfor eller kontakt os på 70108600.

Er denne uddannelse den lovpligte arbejdsmiljøuddannelse?

Ja, denne uddannelse opfylder kravene for nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter eller arbejdsmiljøledere.
Den er også for dig, der har taget din Arbejdsmiljøuddannelse før 1. april 1991 (§9).

Hvor stor er arbejdsbelastningen på uddannelsen?

Det forventes, at man deltager aktivt i undervisningen og gruppearbejdet i de 22 timer, uddannelsen samlet set varer. Mellem de to første dage og dag tre, er der en hjemmeopgave. Du skal regne med at bruge 2-3 timer på hjemmeopgaven.

Hvad er prisen på uddannelsen?

Prisen for den 3 dages uddannelse er kr. 5.295 ekskl. moms. Den inkluderer materialer og forplejning.

Hvor og hvornår afholdes uddannelsen?

Du kan se, hvor og hvornår vi afholder uddannelserne til højre på siden.

Hvis et hold er fyldt op, er det muligt at skrive sig på venteliste. Det kan være en god idé, da vi nogle gange får et afbud. Du skal dog være klar over, at det så kan være med kort varsel.

Uddannelsen bliver afholdt i Aarhus, Horsens, Kolding, Odense, Næstved og København.

Er der forplejning på uddannelsen?

På uddannelsen er der hver dag en bolle og morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe med kage og frugt. Der er adgang til kaffe/te/kakao og vand i løbet af dagen.  

 

Underviser_960

Læs også dette blogpost, som beskriver de 3 fejl, du IKKE ønsker at begå, når du vælger, hvor du skal tage på arbejdsmiljøuddannelse.

3 fejl du ikke ønsker at begå

 

Uddannelsen er for dig, hvis du kan svare ja til et af nedenstående:

  • Du er nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant
  • Du er leder og medlem af arbejdsmiljøorganisationen
  • Du har gennemført arbejdsmiljøuddannelsen (§9) før den 1. april 1991, og er i eller nu bliver valgt til en arbejdmiljøgruppe

Print dokument

Har du brug for et enkelt dokument, der kort beskriver CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse, som du kan dele med andre.

Print dokument: Kort beskrivelse af CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse

 

I løbet af de 3 dage vil du blive undervist i:

  • Samarbejde, konflikthåndtering, formidling og pædagogiske virkemidler i arbejdsmiljøorganisationen (AMO)
  • AMOs opgaver og funktion i virksomheden i forhold til lovgivningen
  • Hvordan er mulighederne for samarbejde med andre som fx arbejdsmiljørådgivere, branchearbejdsmiljøråd, Arbejdstilsynet m.v.?
  • Hvordan kan man planlægge og gennemføre det forebyggende arbejdsmiljøarbejde?
  • Hvilke opgaver har AMO i forhold til forebyggelse af ulykker og erhvervssygdomme?
  • Hvilke metoder kan vi bruge i det forebyggende arbejde? Både til at få øje på arbejdsmiljøproblemer, til at lave arbejdspladsvurderinger (APV) og samtidig inddrage sygefravær og det psykiske arbejdsmiljø

Gruppearbejde_udenfor tæt_960

De oftest stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, vi oftest bliver stillet.

Hvad er fristen for at tage arbejdsuddannelsen, efter man er valgt som arbejdsmiljørepræsentant?

Svar: Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført senest 3 måneder efter tiltrædelsen som medlem af arbejdsmiljøorganisationen

Er CRECEA godkendt til at undervise på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?

Svar: Ja, hvert 3. år bliver CRECEA re-godkendt som underviser af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

Er der mulighed for at søge om VEU-godtgørelse?

Svar: Nej, det er der ikke

Skal jeg forberede noget?

Svar: Du skal ikke forberede noget, inden du møder til 1. uddannelsesdag. Du bliver stillet en hjemmeopgave i løbet af de første 2 kursudage, og den skal du forberede til den sidste kursusdag. Du skal afsætte 2-3 timer til at løse opgaven.

Skal jeg have computer med eller printe noget materiale?

Svar: Det er ikke et krav, at du medbringer din egen computer. Kursusmaterialet er vedhæftet i den mail, du får tilsendt 14 dage inden kursusstart, så du selv kan bestemme, om du vil printe materialet eller medbringe det elektronisk. Der vil også være printede eksemplarer på kursusstedet.

Udsteder I et erstatningsbevis, hvis mit kursusbevis bliver væk?

Ja, hvis du har været på kursus inden for de sidste 5 år. Dog koster det et gebyr på 250 kr ekskl moms.

Hvad skal jeg gøre i tilfælde af sygdom, eller hvis jeg bliver forhindret?

Svar: Du bedes kontakte vores administration, som vil hjælpe dig med at finde nye datoer. Vi henviser til vores afbestillingsregler, hvor gebyrsatserne er forklaret. Op til 4 uger før kan du gebyrfrit flytte eller aflyse din uddannelse

Kan jeg få lov til at gå i løbet af undervisningen til et hurtigt møde?

Svar: Nej desværre. For at få et kursusbevis kræver det, at du har været til stede alle 22 timer.

Er arbejdsmiljørepræsentant og sikkerhedsrepræsentant det samme?

Svar: Ja, det er det.

Kan jeg deltage, hvis jeg er ordblind?

Ja, det kan du. Det kan være en god idé at give os besked, hvis underviseren skal tage særlige hensyn.

Praktiske informationer

Del
Firmakursus

Dette kursus tilbydes også som firmakursus

Læs mere her