Arbejdsmiljø

Gode råd til indretning af hjemmearbejdspladsen - med CRECEA

Gør indretningen af din hjemmearbejdsplads så god som mulig. Her er nogle gode råd fra CRECEAs konsulenter

Mange medarbejdere er i disse dage blevet bedt om at arbejde hjemmefra for at minimere smittespredning af Corona-virus. Men hvordan sikrer man som medarbejder, at arbejdsdagen bliver så produktiv og god som muligt, når kontoret er skiftet ud med spisebordet? Og hvad skal man som arbejdsgiver være opmærksom på for at sikre de mest optimale rammer for medarbejderne?

CRECEA har her samlet nogle gode råd – både til dig som medarbejder og til arbejdspladsen.

Opbyg gode vaner og afprøv POMODORO-metoden
Som medarbejder er det vigtigt at forsøge at opbygge vaner, så det bliver ”næsten som at gå på arbejde” – bare derhjemme. Aftal med dig selv og evt. din arbejdsgiver, i hvilke tidsrum, du er ’på arbejde’. Vent med vasketøj, rengøring eller indkøb til du har fri.

Sørg for at arbejdstid er arbejdstid, og fritid er fritid.

Hvis du har børn hjemme, som skal have hjælp til deres skolearbejde, så aftal evt. tidspunkter hvor de kan få din hjælp og nærvær. Husk også at holde pauser løbende og luk PC’en ned og hold fri til fyraften.

POMODORO-metoden
Deadlines på opgaver kan hjælpe med at sikre, at du får noget fra hånden, selvom du befinder dig i hjemlige omgivelser. Du kan fx selv lave en plan for, hvad du skal lave i løbet af en dag. Prøv evt. POMODORO-metoden, som går ud på, at du sætter en alarm på 25 minutter, og løser så én specifik opgave i de 25 minutter. Du må først løse andre opgaver eller holde pause, når de 25 minutter er gået. Efter de 25 min. indlægger du en pause, før du evt. sætter uret igen.

Selvom det også kan være skønt at beholde nattøjet på, når du alligevel ikke skal ud i verden og møde andre mennesker, så kan det for de fleste være en god idé at tage almindeligt arbejdstøj på om morgenen. På den måde kommer dagen til at virke mest muligt som en normal og professionel arbejdsdag.

Afveksling og sociale relationer
Hvis du både arbejder og bor i samme bygning, kan du føle, du bliver skør. Sørg derfor for lidt variation i løbet af dagen: Spis fx din frokost eller drik morgenkaffen i haven, hvis vejret tillader det, hold pauser og gå en tur i løbet af dagen.
Brug tlf., Skype, Teams eller andre kommunikationsveje til at have regelmæssig kontakt til dine kolleger. Dette kan både være nødvendigt ift. de opgaver du løser, men det kan også hjælpe med at bevare en følelse af fællesskab.

Skab et behageligt og så vidt muligt ergonomisk korrekt kontormiljø
Det optimale er naturligvis et hjemmekontor, hvor man kan lukke døren. Det gør det også nemmere rent fysisk at ”gå på arbejde” og derefter lukke døren ved fyraftenstid og holde fri. Den mulighed har alle dog ikke, men måske kan man på anden vis etablere et hjørne i hjemmet, der er ”arbejde”, og hvor der ikke er fyldt med vasketøj eller legetøj.

Når du skal indrette din arbejdsplads, er der ofte behov for at være kreativ – hvis du fx er høj, kan du placere en pude på din stol, så du sidder godt og dernæst hæve bordhøjden (fx med bøger), så arbejdsbordet kommer op til ca. albuehøjde.
Hvis du arbejder ved en bærbar pc, benyt da hvis det er muligt et eksternt tastatur og mus, sådan at du sætter skærmen op i en god arbejdshøjde (evt. på nogle bøger). Hvis du har briller med et læsefelt, er det sjældent nødvendigt at hæve den bærbare pc.
Hvis din arbejdsplads ikke kan indstilles til dig, så varier mellem forskellige arbejdspladser og hold hyppige pauser. Sørg for at bruge headset når der er telefonmøder, så du ikke er så fastlåst i dine bevægelsesmønstre.

Den næste arbejdsstilling er den bedste
I det hele taget skal du undgå at sidde i samme position hele dagen. Gå gerne rundt, når du taler i telefon, stå op indimellem – måske ved køkkenbordet hvis det er højere, og husk at rejse dig mindst 2 gange i timen.

Sørg for at teknikken fungerer
Som arbejdsgiver er det naturligvis vigtigt at sørge for, at der er de værktøjer til rådighed, som sikrer, at medarbejderne faktisk kan løse opgaver hjemmefra. Virker pc’en? Er programmerne opdaterede? Kan virksomhedens systemer overhovedet klare massivt hjemmearbejde? Det er afgørende at kunne svare bekræftende på disse spørgsmål. Hvis systemerne ikke virker optimalt, vil det påvirke medarbejdernes motivation - og i sidste ende virksomhedens produktivitet.

Hav klare forventninger
Som chef bør du afstemme forventninger med dine medarbejdere. Det kan fx være i relation til hvilke opgaver, der skal løses hvornår; hvornår medarbejderen skal være tilgængelig osv. Hold evt. løbende virtuelle møder for at følge op og bevare kontakten. Vær realistisk ift. hvilke opgaver, der kan løses hjemmefra, og hvor meget din medarbejder kan nå i løbet af en dag, når hele familien skal have en hverdag til at fungere hjemme. Hav tillid til at din medarbejder finder ud af at indhente den tabte arbejdstid, når børnene skal have lektiehjælp.

Evaluer og bliv bedre
Vi er alle i en ny og ukendt situation, og vi prøver løsninger af, som vi måske har begrænset erfaring med. Situationen kræver en høj grad af tålmodighed fra alle – både medarbejdere og ledere.
Men situationen er også en mulighed for som virksomhed at uddrage ny læring ift. muligheder og begrænsninger i hjemmearbejde. Derfor kan det være vigtigt løbende at evaluere på baggrund af de erfaringer, ledere og medarbejdere gør med hjemmearbejde. På den måde kan arbejdspladsen trække værdifuld læring ud af situationen, som kan bruges fremadrettet – ikke kun i krisesituationer.

CRECEA kan gennemgå din hjemmearbejdsplads
CRECEA tilbyder lige nu, at vi gennemgår din hjemmearbejdsplads sammen med dig. Det foregår via telefon, hvor du enten filmer eller tager billeder af din arbejdsplads, mens en af CRECEAs terapeuter vurderer arbejdspladsen og kommer med lavpraktiske forslag til forbedringer af arbejdspladsen – vær forberedt på at det kan involvere stakke af bøger og små kasser.

Kontakt CRECEA på 70108600.

Her kan du hente inspiration til gode øvelser